keskiviikko 7. tammikuuta 2015

Asiakaspalvelua kerrakseen

Mulla on kyllä niin kummallisia asiakaspalvelukokemuksia ollut tässä viimeaikoina.

Kuten sanoin, tilasin sen kameran loppukuusta. Tilasin pronssinvärisen Nikon D5200:n. Valitsin pronssin värisen, koska on ihan kiva olla jotain muuta kun se perus musta. Sain sähköpostin, jossa ilmoitettiin, että saan ilmoituksen kun kamera lähetetään. Koska valitsin toimitustavaksi noudon Myllyn myymälästä, ajattelin toki, että saan ilmoituksen kun kamera lähtee keskusvarastolta. Myllyn myymälästä tuli sähköposti, että kamera on tilattu paikan päälle ja saan ilmoituksen kun se on noudettavissa. Koska mitään ei ole kuulunut, soitin Myllyn myymälään. Tarkoitukseni oli tiedustella, etä onko sitä kameraa ylipäätään Suomessa pronssin värisenä, sillä mikäli se pitää tilata jostain kaukomailta ja tilaus kestää kuukausien päiviä, voisin kyllä vaihtaa sen kameran siihen perus mustaan.

"No Ame hei, tota mä tilasin sellasen pronssinvärisen Nikonin ja ajattelin, että onkohan sitä missään varastossa lainkaan, kun sain sähköpostin että saan ilmoituksen kun se lähetetään, eikä mitään ole kuulunut."
Myllyn Rajala-myymälän tyyppi: "No katotaas, annappa varausnumero." Annoin varausnumeron. "Juu täällä lukee että se on tilattu tänne."
Minä: "Juu, sain sähköpostin siitä, mutta ajattelin että jos siinä sen värin takia kestää ihan mahottoman kauan niin..."
Rajala-tyyppi: "No nää erikoisvärit on sellasia, että ne pitää erikseen tilata tänne ja nää pyhät nyt hidastaa näitä toimituksia."
Minä: "Juu, meinasin vaan, kun sain sähköpostin jossa sanottiin, että saan ilmotuksen kun se on lähteny niin..."
Rajala-tyyppi: "Eks sä valinnu noutoa täältä?!?"
Minä: "Valitsin juu, mutta sain sellasen sähköpostin, jossa sanottiin..."
Rajala-tyyppi: "Mutta kun mä olen sulle kirjottanut ihan itse sähköpostin, jossa lukee että se on tilattu tänne, niin et sä sillon saa mitään ilmotusta mistään lähetyksestä!"
Minä: "Okei, ihmettelin vaan tota aiempaa sähköpostia..."
Rajala-tyyppi: "Mutta mä olen sulle tällasen sähköpostin ihan ite kirjottanut, että saat kyllä ilmoituksen kun se on täällä noudettavissa!"

No tässä kohtaa mun kärsivällisyys alkoi katkeilla, koska kaveri ei yhtään halunnut kuunnella mitä sanottavaa mulla oli, keskeytti jatkuvasti mun lauseen ja oli ihan todella tyly. Oli varmasti takana todella rentouttavat joululomat. Rajala-tyyppi ilmeisesti alkoi äänestä kuulemaan mun kärsivällisyyden päättyneen ja jatkoi jankuttamista pyhien vaikutuksista toimituksiin ja erikoisvärien hankaluudesta. Oikeasti mun sanomahan oli se, että jos se on hankala se väri, niin voin ottaa ihan mustankin. Ilmeisesti en saa mitään ilmoitusta siis siitä, onko niitä missään keskusvarastossa vai ei, vaan mulle "ilmotetaan kyllä sitten kun se on noudettavissa". No eipä tarvitse tämän jälkeen kyseisessä putiikissa asioida.

Eilen kävin Skanssin Chlas Ohlsonissa ostamassa HDMI-kaapelia Isännälle. Isäntä oli laittanut tuotekoodit ja kaikki ja minun piti ostaa Philipsin 3 metrinen HDMI-kaapeli, hinnaltaan jotain 45 euroa. Annoin tuotekoodin myyjälle, joka johdatti mut HDMI-kaapeleiden luo ja antoi käteen jonkun halvemman Chlas Ohlsonin oman johdon. Yritin sanoa, että kun sen piti olla joku Philipsin ja huomasin oikean tuotekoodin siinä vieressä, mutta 3 metrinen oli loppu. Myyjä yritti kovasti tunkea mulle sitä halvempaa versiota, jota kyllä löytyi 3 metrisenä. Isäntä vielä kotona vakuutti, että ei mitään halpaa, vaan se Philipsin se olla pitää. Koitin myyjälle jankuttaa, että se halpa ei nyt käy, mutta myyjä oli kovasti sitä mieltä, että kyllä se käy. Pitkän jankutuksen jälkeen sanoin, että otan sen Philipsin 5 metrisen johdon. Vielä se myyjä yritti sitä halvempaa 5 metristä johtoa tarjota, kunnes sanoin, että "kotona oltiin aika tarkkoja, että sen pitää olla tämä. Ilmeisesti sen jotain 4K-kuvaa pitäisi pystyä siirtämään." Myyjä katsoi minua hetken, otti Philipsin johtopaketin käteensä, ojensi sitä minulle ja sanoi: "juu, kyllä sä sitte tarviit tän." Tää myyjä oli kyllä niin symppis, että tilanne enemmänkin hämmensi kuin korvensi.

Tänään soitin Kelaan.
Minä: "No Ame moi. Haluaisin tietää tosta opintotukien vapaaehtoisesta palautuksesta, kun toukokuussa pitää viimevuoden tuet palauttaa, niin onko siihen mahdollista saada jotain maksujärjestely-juttua vai pitääkö ne kaikki maksaa kerralla?"
Kela-tyyppi: "No sen voi pyytää laskulla, että siihen saa sitten sen pari päivää lisäaikaa."
Minä: "Mutta onko niitä mahdollista maksaa jotenkin vaikka erissä?"
Kela-tyyppi: "Juu, voithan sä maksaa ne erissä. Palautat vaikka tammikuussa yhden tukikuukauden ja helmikuussa toisen, kunhan ne kaikki on sitten maksettu siihen toukokuuhun mennessä."
Minä: "Mutta siis ei voi maksaa enää mitään sitten toukokuun jälkeen?"
Kela-tyyppi: "Voithan sä sitte maksaa ne seuraavana vuonna. Sillon voit pyytää maksujärjestelynkin ja voit maksaa niitä pikkuhiljaa pois, sitten siihen vaan tulee 15:sta prosentin korko."

Mä taidan ihan oikeesti olla jotenkin harvinaisen huono selittämään mitä tarkoitan, tai sitten kaikki tuntuu vaan olevan niin lomilla. Seuraavan viikon ajattelin parhaani mukaan välttää kaikkea asioiden selvittämistä ja asiakaspalvelutilanteita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti